Tom Wiggers

Gisteren verscheen zijn boek op de markt: Doe-het-zelf gezond! Voor iedereen die ook gek wordt van dieetgoeroes, hypes, valse beloften en onhaalbare adviezen, maar duidelijkheid wil! We hebben het natuurlijk over Tom Wiggers! Tom is arts van beroep en hardloper in de Nederlandse top. Onlangs won hij nog een bronzen medaille tijdens het NK cross. Reden genoeg dus om bij deze sportieve arts een vinger aan de pols te krijgen.

“Ik ben begonnen toen ik 14 jaar was. Tot die tijd voetbalde ik, maar dat had ik toen gehad. Bovendien liep ik op school heel goed op de coopertest en daarom besloot ik naar een atletiekvereniging te gaan. Ik vertelde daar wel meteen dat ik alleen wilde hardlopen en dat mocht gelukkig! Ik kan dus ook helemaal niks van alle technische onderdelen!”

Wat is je favoriete afstand om te lopen?

Dat zijn nu de 5000m en 10.000m, op de baan dus. Als junior heb ik ook met heel veel plezier de 1500m gelopen, maar daarvoor miste ik uiteindelijk de pure snelheid. Hoewel mijn pr van 3.41 niet onaardig is. Misschien wordt het in de toekomst nog de marathon, maar nu beleef ik nog het meeste plezier aan de baanwedstrijden!

Wat is je mooiste prestatie tot nu toe?

Ik vind het heel lastig om er één te kiezen omdat ik op veel prestaties trots ben. Maar om er toch één te noemen: aan mijn EK-limiet op de 10.000m bij de Gouden Spike afgelopen jaar bewaar ik hele mooie herinneringen. Ik versnelde vlak voor 5km naar de twee koplopers, maar toen ik daarbij zat, stapte er één uit en de ander ging flink versnellen. Ik kwam dus alleen en dat ik toen toch stand heb gehouden en de EK-limiet wist te lopen, ben ik heel trots op.

Wat wil je binnen nu en een jaar allemaal doen/bereiken?

Ik wil mijn persoonlijke records op de 3000 m, 5000 m en 10.000 m verbreken in het komende baanseizoen. Tijden waaraan ik denk zijn: 7.55, onder de 13.30 en 28.10.

Wat maakt jou uniek als atleet?

Dat vind ik een moeilijke vraag. Iets waar mij natuurlijk wel naar gevraagd wordt, is hoe ik mijn geneeskundestudie met topsport heb kunnen combineren. Dus het feit dat ik arts en topsporter ben, maakt mij niet uniek, maar wel bijzonder. Qua prestaties is mijn veelzijdigheid wel opvallend: van een WJK 1500 m tot 30 km hazen bij een marathon en alles daartussenin, inclusief de cross.

Wie bewonder je enorm of is je idool?

Een idool vind ik een groot woord, maar ik heb heel veel bewondering voor de Nederlandse records van Kamiel Maase!

Kun je een beetje tegen je verlies?

Nu beter dan vroeger. Vroeger kon ik er zelfs niet tegen als ik een spelletje verloor, haha. Nu bekijk ik het vaak wat realistischer: als ik er alles uit heb gehaald, dan ben ik tevreden. Als een ander dan beter was, dan feliciteer ik hem met zijn prestaties.

Wat zal je nooit weggooien?

Ik ben niet zo materialistisch ingesteld en hecht vooral veel waarde aan herinneringen. En die zitten in mijn hoofd. Maar ik bewaar nog steeds krantenknipsels, foto’s en video-interviews van mijn hardloopprestaties, want ik denk dat dat later toch leuk is om terug te kijken! Maar ik heb verder niet zoveel startnummers, spikes of bepaalde kleding.

Welke wedstrijd zouden we zeker volgens jou een keer moeten lopen?

In Nederland de Lions Heuvelloop in Overveen (5, 10 of 15 km), op Tweede Paasdag. Die wedstrijd gaat door het Nationaal Park Zuid-Kennemerland, wat mijn trainingsgebied is! In het buitenland zou ik de Lindingölöppet in Zweden aanraden! Dit is een 30 km wedstrijd dwars door de Zweedse natuur met veel heuvels, langs meertjes en prachtige smalle paadjes. Ik heb deze wedstrijd in 2010 gelopen met een sponsor en dat was echt een fantastische ervaring!

Wat eet je tijdens de avond en ochtend voorafgaand aan een wedstrijd?

De avond voor een wedstrijd eet ik zoals normaal: rijst of pasta met een stukje vis of vlees en veel groenten. Afgelopen weekend bij de CPC-loop was het een heerlijk stukje zalm! Op de ochtend wat broodjes met meestal zoet beleg. Gewoon eten wat makkelijk te verteren is. En dan voordat ik ga inlopen twee kopjes koffie!

Wat is je favoriete non-alcoholische drankje?

Misschien heel saai, maar ik drink veel thee. Vooral veel verschillende soorten groene thee.

Je mag vier (bekende) atleten uitnodigen voor een etentje. Wie nodig je uit?

Hier moest ik wel even over nadenken! Maar ik houd het op een Nederlandse tafel en daarvoor nodig ik uit: Michel Butter, Thijmen Kupers en Dennis Licht. Michel omdat het mijn beste vriend is en we, nu we niet meer zo vaak samen trainen, nog steeds heel goed contact hebben. Met Michel houd ik zeker na mijn hardloopcarrière nog contact. Thijmen was mijn kamergenoot bij de EK in Zurich afgelopen jaar en dat was een prettige en relaxte kamergenoot. Dennis is een zeer gepassioneerde atleet en ken ik ook al heel veel jaren. Ik denk dat dit wel een gezellig etentje kan worden!

Hoe belangrijk is de rol van voeding voor een hardloper volgens u dokter? 😉

Heel belangrijk, zeker naarmate je meer gaat trainen! Als je 1x per dag traint, dan kan je hierin nog wel steken laten vallen, maar als je regelmatig 2x per dag traint, zoals ik doe, dan moet je erg goed letten op je voeding om goed te herstellen. Maar maak dit vooral niet te moeilijk: gezonde koolhydraatbronnen (volkorenbrood, rijst, pasta, havermout), voldoende eiwitten en vetten en veel groente en fruit. Moeilijker is het echt niet!

Wat ligt er onder je bed?

Haha, niet zoveel! Mogelijk wat stof, maar dat maak ik iedere week schoon.

Welk boek ben je momenteel aan het lezen?

Het boek ‘Oud worden zonder het te zijn’, wat een populair-wetenschappelijk boek is over veroudering. De boeken die ik lees zijn eigenlijk in drie categorieën in te delen: sport, biografieën en geneeskunde. Ik lees zelden romans.

Spreken of zwijgen? 

Vooral niet te snel spreken. Ik probeer altijd goed te luisteren voordat ik iets zeg. Zodat wat ik zeg ook echt houd snijdt. Goed luisteren is als dokter natuurlijk ook erg belangrijk!

Hardlopen in de ochtend of in de avond? 

Beiden, maar de ochtend vind ik altijd wel erg lekker. Lekker vroeg in de natuur, als er nog niet veel mensen zijn: heerlijk! Zeker afgelopen week met die heldere lucht en opkomende zon zijn echt fantastische momenten!

Als je een keuze zou moeten maken, kies je dan voor de ‘dokter’ Tom Wiggers of ‘atleet’ Tom Wiggers?

Gelukkig hoef ik daarin geen definitieve keuze te maken. Nu staat de atleet Tom voorop, maar na mijn hardloopcarrière ben ik met ontzettend veel plezier nog heel veel jaren dokter Tom!

Eiwitten of koolhydraten? 

Koolhydraten, omdat dat de belangrijkste brandstof is voor hardlopers. Maar eiwitten zijn natuurlijk ook heel belangrijk, net als gezonde vetten. Gezonde voeding bestaat in mijn ogen uit de juiste balans!

Tot slot… Wat is jouw tip voor andere lopers?

Geniet ervan! Als dokter weet ik dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om lekker te kunnen sporten, dus daar probeer ik altijd aan te denken als ik minder zin heb of als het even minder goed gaat. Het is zo fijn om een gezond lichaam te hebben en dat beseffen we ons soms te weinig.

Tom, namens The Runclub willen we je super bedanken voor je tijd en leuke antwoorden. We blijven je op de voet volgen, op weg naar mooie successen in de toekomst! Veel succes op weg naar nieuwe PR’s!

PS: Ben je benieuwd naar zijn boek? Check dan deze link!

The Runclub – Stefan

Delen is het nieuwe hebben

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *