Runners screening

Er zijn tal van factoren die van invloed zijn op je loopprestaties. Zo zorgen je neus en mond ervoor dat je tijdens het lopen voldoende zuurstof krijgt. Je hart en longen zorgen vervolgens voor het zuurstoftransport, maar uiteindelijk gaat het er ook om wat je met de aanwezige zuurstof doet.

Op het gebied van de maximale zuurstofopname (VO2max) doen Europeanen niet onder voor Afrikanen. Hoe komt het dan toch dat het meestal de Afrikaanse lopers zijn die als eerste finishen bij grote loopwedstrijden? Een mogelijke verklaring hiervoor is dat Afrikaanse hardlopers een betere ‘loopeconomie’ hebben. De loopeconomie bepaalt uiteindelijk wat je met de aanwezige energie doet. Een hardloper met een goede loopeconomie gaat namelijk zuiniger met de energie om.

Looptechniek
Eén van de grootste factoren die bijdraagt aan een goede loopeconomie, is een goede looptechniek. Hardlopen is een cyclische beweging waarbij het lichaam ongeveer driemaal (afhankelijk van de spier/structuur, de achillespees krijgt 7 tot 12 keer je lichaamsgewicht voor de kiezen) je lichaamsgewicht moet opvangen. Je looptechniek is van directe invloed op de loopbelasting.

Door verschillen in lichaamsbouw, aanleg, sportief verleden etc heeft iedereen zijn eigen specifieke manier van bewegen. Echter is iedere hardloper gebaat bij een efficiënte en minst belastende loopstijl. Hardlopers zijn zich hier vaak onvoldoende van bewust. De focus ligt vaak te snel op afstand en/of snelheid en niet op de hardlooptechniek, met als gevolg dat de blessurekans vergroot.

Progress Therapie
Op dat vlak is er voor veel lopers veel winst te behalen. Maar waar begin je? Een goede ‘runners screening’ kan je daarbij helpen. Ruben den Hartog van Progress Therapie helpt hardlopers bij het inzichtelijk maken van de punten die je kunt verbeteren aan je loop techniek.

Hij doet dit vanuit zijn praktijk in Dodewaard die weer direct grenst aan PK Runningshop. PK staat landelijk bekend als één van de beste hardloopspeciaalzaken van Nederland. Een mooie win-win situatie voor beiden dus. Stefan ging op onderzoek uit en liet zich eens uitvoerig screenen.

Runners screening

De screening bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Anamnese
  2. Algemeen onderzoek
  3. Looppatroon onderzoek
  4. Doorbloeding onderzoek
  5. Ademhaling onderzoek
  6. Mobiliteitsonderzoek
  7. Spierlengte-, kracht- en reflextesten
  8. Advisering

Anamnese
Voorafgaand aan de running screening stuurt Ruben een uitgebreide vragenlijst op. Door vragen te stellen over o.a. je slaap patroon, voedingspatroon, werk, thuissituatie & eventuele blessures/klachten krijgt hij vooraf al een goed beeld van jou als hardloper. De uitkomst van deze vragen worden tijdens de screening als eerste met je doorgenomen.

Stefan: “Alleen al door de vragen te beantwoorden, word je direct met je neus op de feiten gedrukt. Zaken zoals voeding en slaap zijn over het algemeen bekend voor jezelf, maar de factor ‘stress’ zorgt natuurlijk ook voor veel problemen. En stress kan natuurlijk uit allerlei hoeken komen. Denkend aan je werk of bijvoorbeeld je thuissituatie.

Algemeen onderzoek
Na het mondelinge gedeelte wordt er een uitgebreid onderzoek gedaan ter lokalisatie van je eventuele zwakke schakels. Dit onderzoek bestaat uit een aantal onderdelen (looppatroon, doorbloeding, ademhaling & mobiliteit).

Runners screening

Looppatroon
Na wat testen op de behandeltafel is het tijd om de loopschoenen aan te doen. Door een aantal minuten op de loopband te lopen, wordt je looppatroon uit verschillende hoeken gefilmd. Deze wordt vervolgens met behulp van een software programma samen met Ruben geanalyseerd.

Zo zijn de positie van gewrichten tijdens het neerkomen van groot van belang. Door je lichaam beter te positioneren kan het veel beter de ‘klappen’ van het hardlopen opvangen. Hierdoor is de belasting minder waardoor blessures worden voorkomen. Daarnaast loopt je hierdoor een stuk efficiënter, waardoor je ook nog eens sneller wordt.

Stefan: “Ik wist vooraf dat het filmen van je looppatroon heel leerzaam kan zijn. Echter is het nog steeds lastig om via bijvoorbeeld een mobiele telefoon achteraf te analyseren. Door de software die Ruben gebruikt, krijg je op een hele mooie manier inzicht in je looppatroon. Zeker ook omdat deze vanuit meerdere hoeken wordt gefilmd en hij vervolgens via vaste punten wordt geanalyseerd.

Doorbloeding
De bloedsomloop is een van de meest belangrijke functies in het lichaam. Het levert zuurstof naar de hersenen en andere organen. Een goede doorbloeding zorgt er dus voor dat je lichaam goed functioneert.

Zaken als afknelling door spieren of bindweefsel kunnen er voor zorgen dat je doorbloeding minder goed is. Dit kan leiden tot spierkrampen, krachtverlies of een verlies in spieruithoudingsvermogen. Ruben onderzoekt de doorbloeding aan de hand van een aantal testen. Hierdoor kan hij concluderen of er een functioneel doorbloedingsprobleem is en of dit invloed heeft op je blessure of prestatie.

Stefan: “Doordat ik veel train, treedt er logischerwijs veel spierschade op. Hierdoor kunnen bloedvaten afgekneld worden. De testjes waren eenvoudig en het resultaat gelukkig goed. Fijn aangezien Ruben me uitlegde hoe belangrijk een goede bloedsomloop eigenlijk is voor een hardloper.

Mobiliteit
Tijdens het mobiliteitsonderzoek kijkt Ruben naar de range of motion (bewegingsvrijheid) van verschillende gewrichten. Je mobiliteit bepaalt namelijk of het gewricht wel in de juiste positie kan staan. Wanneer je bijvoorbeeld je knie niet goed kan buigen geeft dit problemen tijdens het lopen.

Mobiliteit is dus de ‘basis’. Als deze niet goed is dan kan je veel bewegingen niet goed uitvoeren. Je lichaam gaat dan op zoek naar een manier om dit alsnog te doen. Je lichaam gaat dus compenseren. Deze compensatie kan op korte en langere termijn zorgen voor klachten en zelfs voor flinke (chronische) blessures.

Runners screening

Spierlengte-, kracht- en reflextesten
Vaak hoor je lopers over het feit dat ze korte hamstrings hebben. Wat veel mensen echter niet weten is dat de lengte van een spier sterk afhankelijk is van de spierkracht. Een zwakke spier is dus vaak ook verkort. Gek genoeg doen veel lopers geen krachtoefeningen voor bijvoorbeeld de hamstrings, terwijl deze super belangrijk zijn tijdens het lopen.

Tijdens de Screening test Ruben veel spieren op lengte en kracht zo weet je precies waar de zwakke schakels zitten. Daarnaast worden reflextesten uitgevoerd die wat zeggen over de staat van je neurologisch-systeem. Het gaat wat te ver om uit te leggen, maar hierdoor kan je uitsluiten dat een voetblessure niet veroorzaakt wordt je rug of buik.

Op basis van deze testen adviseert Ruben bepaalde kracht & spier activatie oefeningen. Spier activatie oefeningen zorgen bijvoorbeeld voor een verbetering van de flexibiliteit en de kracht van het lichaam.

Stefan: “Dit was misschien wel mijn grootste ‘eye opener’. Ik weet van mezelf dat ik behoorlijk stijf ben en dacht altijd dat wanneer je leniger bent, je een voordeel hebt. Door een paar simpele tips & tricks zorgde Ruben ervoor dat mijn range of motion ineens een stuk groter werd. Door dit toe te passen voor mijn trainingen & wedstrijden, zorg ik er voor dat mijn flexibiliteit & kracht verbeterd.

Advisering
Het aanpassen van je looptechniek is een mooi streven, maar het is ook belangrijk om te weten dat verandering tijd nodig heeft en dat je dit niet overhaast doet. Het mogelijk aanpassen van je techniek betekent namelijk ook dat de pezen, gewrichten en spieren aan een andere belasting moeten wennen. Uit blessure preventief oogpunt kun je niet zomaar je huidige trainingsschema handhaven met een nieuwe looptechniek.

Ruben stippelt daarom gezamenlijk een plan uit (indien nodig) om lichamelijke structuren rustig aan de nieuwe belasting te laten wennen. Dankzij een overzichtelijk rapport kun je direct aan de slag.

Stefan: “Het advies van Ruben is verhelderend. Qua looptechniek waren er voor mij weinig op en aanmerkingen. Daarentegen is er bij mij nog veel winst te behalen voor mijn kuiten (kracht). Ook kan ik dankzij wat kleine aanpassingen, meer profijt uit mijn slaap halen. Als laatste adviseerde Ruben om ook eens naar het mentale aspect te kijken. Doordat ik mezelf soms dusdanig ‘gek’ maak voor een wedstrijd, zit ik mezelf soms in de weg. Hier valt dus nog winst te behalen.

Het mooie aan het rapport is dat het allemaal aanpassingen zijn die je simpel kunt doorvoeren in je bestaande aanpak. Daarnaast heeft Ruben een hele positieve mindset die heel aanstekelijk werkt.

Benieuwd wat een ‘running screening‘ voor jou kan betekenen? Maak dan een afspraak of neem contact op met Ruben via 06-11682511 of info@progresstherapie.nl voor een afspraak.

Runners screening

Delen is het nieuwe hebben

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.