Protein pancakes

Als je aan duursport doet, dan is de behoefte van je lichaam aan eiwit groter dan wanneer je niet sport. Hoewel je veel eiwitten kunt halen uit je dagelijkse voeding, kun je er voor kiezen om na een intensieve training extra eiwitten in te nemen. Deze dragen namelijk bij aan het herstel en de groei van je spieren.

Eiwitten kun je op meerdere manier eenvoudig extra innemen. Denk bijvoorbeeld aan eiwit-shakes, maar ook via andere alternatieven. Sanas ontwikkelde om die reden speciaal voor duursporters protein pancakes.

Protein pancakes van Sanas kunnen jou dus als duursporter enorm helpen bij je herstel na een intensieve training of wedstrijd. De mix bevat namelijk een combinatie van wei-eiwitten, kippenei-eiwitten en havermout.

Protein pancakes

Whey (Wei) proteïne het meest complete eiwit

Whey(Wei) is een bijproduct van de kaasbereiding. De meeste whey eiwitsupplementen zijn afkomstig van koemelk. Whey is een compleet eiwit. Dat wil zeggen dat het alle essentiële aminozuren bevat.

Deze eiwitten zijn weer nodig voor het herstel van weefsel en de opbouw van de spieren. Het voordeel van whey is dat het aminozurenprofiel een bijzonder hoge biologische waarde heeft.

Whey eiwitten worden snel in het lichaam opgenomen (het duurt ongeveer 2 uur voordat wei eiwitten volledig zijn opgenomen). Dit komt omdat de lactose en vetten er uitgefilterd zijn. Het feit dat whey eiwitten snel opgenomen worden, maakt deze eiwitten zeer geschikt om in de ochtend gebruiken.

Een gemiddeld mens slaapt ongeveer 8 uur, na deze nachtrust zijn er niet veel eiwitten meer aanwezig voor het herstel en de opbouw van spiermassa. Door whey eiwitten in de ochtend te nemen, voorzie je je lichaam op een snelle manier van nieuwe bouwstenen.

Kippenei-eiwit hoogwaardige bron van eiwit

Er zijn veel verschillende soorten eiwitten, maar de bekendste is toch wel kippenei-eiwit. Ei eiwit komt vanzelfsprekend uit het ei. Kippenei-eiwit wordt beschouwd als de beste en meest complete bron van proteïnen die de natuur te bieden heeft. Het is een rijke bron aan BCAA’s en L-Arginine.

Eén van de belangrijkste voordelen van BCAA’s is het voorkomen van spierafbraak tijdens je training. Je lichaam gebruikt aminozuren uit de spieren als beste energiebron, en gaat pas daarna over op vetten.

Havermout voor gelijkmatige en langdurige energie

Havermout zorgt voor energie, maar deze wordt langzaam aan het bloed afgegeven. Bovendien verlaagt havermout het slechte cholesterolgehalte door zich te binden aan galzout. Het galzout is opgebouwd uit cholesterol, en omdat havermout zich bindt aan het galzout, verlaat het overtollige (slechte) cholesterol het lichaam via de ontlasting, in plaats van dat het weer opgenomen wordt in het bloed. In vergelijking met andere ontbijtproducten is havermout verreweg het gezondst.

In veel ontbijtgranen zoals cruesli, all bran, cornflakes, maar ook bijvoorbeeld ontbijtkoek, zitten veel snelle suikers en kunstmatig toegevoegde stoffen en smaakmakers. Je bloedsuikerspiegel schiet na het eten hiervan snel omhoog, om vervolgens weer flink te dalen.

Eigen ervaring

“Zoek je eens wat anders voor spierherstel?” staat er op de website van Sanas bij de protein pancakes. En dat is nou precies wat ons triggerde. Want hoe fijn is het om iets in de kast te hebben staan, wat enerijds je honger stilt na een intensieve training of wedstrijd en anderzijds direct bij draagt aan je herstel? Precies… Heel fijn dus.

Het mooie aan de mix is dat deze kant en klaar is. Het enige wat je nodig hebt is wat water of melk en een shakebeker. Even stevig schudden en je kan direct bakken. Geen gedoe dus met het toevoegen van producten en keukenapparatuur om het te mixen.

In het begin moesten we een beetje wennen aan het vanille extract wat er aan is toegevoegd. Dit geeft de pannenkoeken een net wat zoetere smaak dan we normaal gewend zijn. Maar naar mate we ze een paar keer gemaakt hadden, gingen we juist nog een stapje verder door er nog wat vers fruit aan toe te voegen.

Hierdoor heb je snel een lekker gerecht op tafel. Ideaal voor als je een keer iets anders wilt dan bijvoorbeeld een eiwit shake. Momenteel is er maar één smaak te verkrijgen, dus het enige wat wij nog als toevoeging zouden zien, is een neutrale smaak voor bijvoorbeeld een hartige pannenkoek.

Reactie Sanas

En dit is in onze ogen wat Sanas zo bijzonder maakt ten opzichten van andere sportvoeding leveranciers. Namelijk dat ze onwijs goed luisteren naar de wensen en behoeften van de eindgebruiker. Naar aanleiding van onze review kwamen ze namelijk met de volgende reactie:

Chantal de Baaij: “Ik heb overlegd met de producent over het mogelijk produceren van een protein pancake mix voor hartige pannenkoeken (geen vanille aroma en zoetstof, iets meer zout). Ze vonden dit een goed idee.  Ze vinden jullie suggestie goed passen in de groeiende vraag naar hartige producten. We zullen jullie suggestie dan ook zeker mee nemen & verder onderzoeken. To be continued dus.”

Benieuwd naar de Protein Pancakes van Sanas? Je vindt ze hier!

Dosering: Los 50 gram pancake mix op in 100ml water of melk in een shaker. Even stevig schudden en dan kan het luchtig beslag worden afgebakken in een pan met weinig vetstof.

Bron: www.sanas.nu

Protein Pancakes

Delen is het nieuwe hebben

    Post navigation

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.